Noves formes de “teclejar” la vida

Sandra Álvarez, Alba Pairet, Silvia Pla i Sònia Trujillo

La crisi actual ha dut a terme una destrucció massiva de llocs de treball. No és d’estranyar que moltes persones aturades s’hagin replantejat el seu futur laboral tenint en compte altres sortides. La possibilitat, més o menys encertada, de dur a terme una activitat emprenedora ha estat l’opció de moltes d’aquestes persones patidores de la crisi. Gran part d’aquest sector es troba conformat per joves, que veuen grans dificultats a l’hora d’entrar al mercat laboral, però paral·lelament, perceben un ventall molt ampli d’eines tecnològiques per a dur a terme una activitat econòmica.

Internet ha estat el primer recurs que ha motivat l’emergent aparició de noves idees, gràcies a la seva gran capacitat de difusió i immediatesa. Els nadius digitals s’han llençat de cap a la piscina de l’emprenedoria per provar sort. Segons l’informe del GEM de 2012, la taxa de participació dels joves de Catalunya al procés empresarial ha augmentat un 40% el 2012 respecte a l’any anterior. A més, comença a manifestar-se la intenció emprenedora d’aquests joves demostrada en l’alta taxa el 2012 d’un 17,81%. El sector emprenedor català s’ha vist rejovenit amb una taxa del 6,53% respecte a l’any anterior (Veieu gràfic 1).

Font pròpia

Font pròpia

El perfil de l’emprenedor actual
És evident que el perfil de l’emprenedor jove ha canviat amb el pas del temps i la implantació de les noves tecnologies. Cada vegada són més els joves que aposten per convertir-se en els seus propis caps fent-ho d’una manera diferent: per Internet. Segons Clara Pariente, creadora de la revista Trend, “Internet s’ha convertit en una gran alternativa per emprendre un negoci. És més barat i tens més possibilitats de donar-te a conèixer”. Tant és així que l’estudi El Emprendedor y la nueva Ley de Apoyo a los Emprendedores assegura que un 79% de les persones que creen noves empreses han apostat pel web.

Però realment, què es necessita per ser un bon emprenedor? La iniciativa i la confiança en si mateix per tal de fer front a les èpoques menys benèvoles, alhora que la confiança en aquelles persones que formaran part de l’empresa, són factors clau, i és que el treball en equip és una mesura imprescindible per tal que el projecte sigui un èxit.

Un dels principis més importants a l’hora d’emprendre un projecte és, com veurem més endavant, el capital econòmic, tot i que molt sovint és el que provoca que molta gent es faci enrere. La clau però, és tenir un pla de negoci concret. Es necessiten bones estratègies de marketing per atreure capital, líders per expandir el negoci i patrocinadors i inversos perquè financin i donin a conèixer el projecte. Aquesta falta de crèdit i capital és la causa que molta gent es faci enrere a l’hora d’emprendre un projecte, a més de la por inicial a què el projecte fracassi.

Però, l’èxit no només depèn del capital financer, sinó també de la formació de l’emprenedor. Segons l’informe GEM, el 2012 la xifra de nous emprenedors catalans que tenia estudis universitaris va arribar al 45%, una dada que demostra la tendència que les persones amb un nivell d’educació formal més alt se senten cada vegada més atretes per l’emprenedoria.

A més, l’experiència i les constants ganes d’aprendre fan que l’emprenedor es converteixi, si no ho era anteriorment, en un expert del sector online. No obstant això, la formació no servirà de res si l’emprenedor no té la capacitat de lideratge ni les habilitats socials i organitzatives suficients per tal de tenir una bona plantilla de treballadors a un ambient càlid i agradable. Aquesta plantilla anirà creixent a mesura que passi el temps. En el cas de la Clara, al principi l’equip estava format només per tres persones: “Era un projecte fet per un grup d’amigues que ens apassionava la moda i el món de l’espectacle. Des dels inicis, ara ja fa un any, fins a l’actualitat tot ha progressat molt. Tenim quatre col·laboradores més, que ens ajuden amb els continguts del web i un encarregat del disseny del web”.

La crisi econòmica ha estat un dels factors clau que ha canviat el perfil de l’emprenedor. Per primera vegada, el 2012 la proporció de desocupats entre els nous emprenedors a Catalunya superava la proporció d’aturats en edat adulta, cosa que explica per què tants joves aposten per aquest sector. La tendència apunta a què molts desocupats, cansats de buscar feina i no trobar-ne, estan pensant apostar en l’emprenedoria per trobar una sortida a la seva situació laboral. Com a conseqüència, l’informe GEM calcula que, al llarg dels tres anys vinents, un 31’1% dels desocupats a Catalunya intentarà crear un negoci. El mateix informe apunta que un 76’6% d’emprenedors catalans van deixar un lloc de treball per fer-se empresaris.

L’edat és un altre dels factors claus a l’hora d’emprendre un negoci. Si bé molta gent creu que gairebé tots els emprenedors són joves d’entre 25 i 35 anys, la realitat és molt diferent. Per posar un exemple de Catalunya, el 35% dels emprenedors en fase inicial tenen entre 45 i 54 anys. No obstant això, actualment es prioritza l’emprenedoria del col·lectiu jove, ja que pot ser un factor essencial per estimular la recuperació econòmica de Catalunya. El 2012, el 43’8% dels emprenedors novells catalans tenia menys de 35 anys, el que demostra que, tot i que hi ha hagut un alça dels emprenedors d’edats més avançades, els joves continuen sent molt presents al mercat emprenedor. Cal remarcar també que ha estat aquest col·lectiu el que ha transformat el sector de l’emprenedoria, fomentant, com dèiem, la creació de projectes i empreses electròniques.

Emprenedoria i xarxes socials
La innovació en el procés creatiu i l’ús de noves i millorades tecnologies per part de les empreses creades a Catalunya ha experimentat un gran canvi, ja que s’han optimitzat els nivells d’innovació tecnològica. Però, quin ha estat el principal motor de l’activitat emprenedora entre aquest nou perfil de joves?

La resposta es troba a les xarxes socials, aquestes han donat l’oportunitat a molts emprenedors de poder promocionar el seu negoci immadur. Aquest ha estat el cas de Patatabrava S.L., una empresa localitzada a la província de Barcelona que, mitjançant Internet, posa a l’abast la relació entre universitaris tant per fer amistats, com per compartir apunts, exàmens i tot el que necessita un estudiant.

Segons un dels creadors d’aquesta iniciativa, Andreu Caritg, la pàgina web de Patatabrava s’ha donat a conèixer en l’àmbit estatal gràcies a la difusió que es pot aconseguir amb les xarxes socials. Una afirmació que coincideix amb les paraules textuals  de l’emprenedora de bosses Libellul Sacs, Valérie Pohu: “a petita escala com ho faig jo has de passar per les xarxes socials. Si aconsegueixes posar la teva firma a una tenda està molt bé. Encara que les tendes van molt malament i ningú t’assegura la venda. He de reconèixer que el tema de les xarxes no m’agrada, encara que intento anar actualitzant la pàgina del Facebook i el Twitter”.

IMGP8069

Libellul: marca de la línea de bosses de Valérie. Font: Silvia Pla

No és d’estranyar aquest fenomen social, tenint en compte les taxes d’activitat a les xarxes per part de la societat. Segon Leverage, pel que fa a la xarxa social Facebook, es posiciona al primer lloc amb un bilió d’usuaris actius el 2014. Seguit de la plataforma Twitter amb 556 milions d’usuaris el mateix any. Aquestes noves plataformes socials permeten al ciutadà difondre de manera immediata i ràpida tots els missatges que es vulgui.

De la mateixa manera, la creació de blogs ha obert la oportunitat a molts internautes de poder crear el seu negoci i difondre’l, d’aquí se’n deriva el concepte de “bloggosfera”, conegut com el conjunt de blogs interconnectats procedents de multitud de persones “blogueres”. Un cas molt pròxim és el del blog De todo y nada, on l’autora, Noemí Casquet, comenta temes de sexologia i de la indústria pornogràfica. Assegura que quan es tracta d’un producte multimèdia és inevitable utilitzar les xarxes socials per donar-lo a conèixer.

L’ajuda als emprenedors i el paper d’Internet
Cada vegada que un emprenedor dóna sortida a un projecte, s’està endinsant a una aventura de la qual no en sap el resultat. A més, té un factor en contra: els crèdits bancaris. Des de mitjans del 2009 fins a finals de l’any 2012 el crèdit bancari al sector privat ha caigut un 9,2% a Espanya, el que suposa una reducció aproximadament de 172.000 milions d’euros, una xifra equivalent al 17% del PIB. Segons l’informe Las restricciones financieras de las pymes españolas: la importancia del crédito bancario, realitzat per a La Fundación de las Cajas de Ahorros, per Joaquín Maudos. Això, sense perspectives de millorar, dificulta molt la sortida als emprenedors, ja que sense capital inversor, tenen un futur molt poc prometedor.

Qui els ajuda, doncs, si el sector bancari no proporciona crèdits? “L’ajuda ve més dels governs autonòmics o locals. Per exemple, Catalunya té Acció Veu, Catalunya Emprèn -de la Generalitat-, i Barcelona Activa -de l’Ajuntament de Barcelona-”, Laura Marín, responsable de Comunicació de Barcelona Loves Entrepreneurs. Aquesta és una iniciativa de base social que serveix de punt de connexió entre els emprenedors i projectes amb activitat arreu de Catalunya.

img_6065

Responsable de comunicació de BLE, Laura Marín. Font: Sandra Álvarez i Sònia Trujillo

Però, i des del Govern espanyol? S’ajuda a l’emprenedor? “Crec que no. Sembla que la nova llei de l’emprenedor volia ajudar, però li queda molt per treballar”, afirma Laura Marín.

La Ley de Apoyo al emprendedor y su Internacionalización és un projecte de llei que van aprovar el consell de Ministres amb la intenció de beneficiar a gairebé 1,3 milions d’autònoms i més d’1 milió de pymes –petites i mitjanes empreses-, a escala estatal, sempre i quan aquestes no estiguessin subjectes al sistema de mòduls i comptessin amb un volum de negocis inferior als 2 milions d’euros. Algunes de les mesures que prenia aquesta llei són: l’abstenció de l’ingrés de l’IVA fins al cobrament de les factures, i per afavorir l’arribada d’inversió i talent a Espanya, el Govern espanyol també facilita el permís de residència als estrangers que realitzin una inversió econòmica significativa o que es desplacin al país en el marc d’una relació laboral, entre d’altres.

Però, tot i això, un dels factors més preocupants és el financer, del qual ja ens fèiem ressò des d’un bon començament i encara no està obtenint solució. Per a Pilar Andrade, presidenta de la Confederación Española de Jóvenes Empresarios, “hi ha una bombolla al voltant de l’emprenedor com a salvador de la situació econòmica, quan la veritat és que cada vegada hi ha més fracassos i projectes amb moltes possibilitats que es veuen obligats a causa de la falta d’ajuda financera”, en declaracions de l’any 2013 per al diari expansion.com.

Però, no només ella considera que aquesta llei no resol l’aspecte del capital. Cecilia Ferrero, vicepresidenta de la Asociación de Trabajadores Autónomos creu que “la norma es queda curta. A la llei es tracten temes com la internacionalització o les deduccions fiscals per bussines angels, però en realitat existeixen poques mesures dirigides als autònoms quan la majoria dels professionals que trien l’autotreball com a forma de vida laboral es constitueixen com autònoms i no com a societat”.

Un avantatge amb què compten els emprenedors, com ja hem mencionat, és Internet. La xarxa obre les portes a qualsevol persona a crear la seva pròpia web sense ni tan sols tenir costos. Si saps treure-li profit– per exemple, posicionant-te de la millor manera als buscadors, oferint un contingut sobre la teva empresa que no sigui dens, sinó un contingut que cridi l’atenció dels teus usuaris, i no només això, sinó que a més els fidelitzi a seguir visitant la teva web o els animi a comprar el producte que els vols vendre -, és la millor manera, per tirar endavant el teu projecte emprenedor.

“El millor d’Internet és que no necessites fer grans inversions per promocionar-te. Una bona web s’autopromociona sola. El fonamental és buscar el més pràctic. Cal pensar que els usuaris d’Internet entren amb un objectiu molt concret. Si no troben el que busquen a la primera, se’n van. A Internet hi ha massa informació. El que resulta senzill i t’ofereix a la primera el que busques, és el que t’enganxa”, Alfonso de la Nuez, director de la consultora Xperience Consulting per a la pàgina web emprendedores.es.

IMGP8257

Andreu Caritg, emprenedor de Patatabrava. Font: Silvia Pla i Alba Pairet

Atenció amb la legalitat
L’advocat i professor de periodisme de la UAB, Xavier Salla, explica que “poder tenir aquest producte o servei a Internet probablement requereix poca inversió i per això pot ser uns dels camins pels joves, en crisi o sense crisi”. Explica que d’alguna manera els joves i no tan joves necessiten crear més autoocupació o emprenedoria d’aquesta manera “busquen maneres d’inserir al mercat laboral o professional per poder-se guanyar la vida i pagar les factures. Per estar en aquest àmbit, normalment el tema de les noves tecnologies i el tema d’Internet permet crear una eina de riquesa per obtenir uns guanys”.

Xavier Salla comenta la legalització de la creació. Una empresa, tan si és innovadora com no, té les mateixes normes i s’han de complir. Normalment, sobretot entre els més joves, com és el conegut cas de Patatabrava S.L, l’empenta a crear el negoci és fruit d’un hobbie. Així doncs, el buit legal que hi ha des del pas d’entreteniment a la creació de l’empresa a Internet, està al límit de la legalitat i la il·legalitat. Es tractaria d’una societat irregular on el propietari de l’empresa respondria amb tots els seus béns en qualsevol problema que es produís.

La Llei de Serveis de Societat de la Informació i la Comunicació de comerç electrònic determina que a la pàgina principal d’una pàgina web ha d’haver-hi reflectida les condicions de legalitat com és el cas  de les polítiques legals i l’avís legal. Si s’utilitzen cookies ha d’haver-hi un avís que es pugui llegir o interpretar clarament per l’usuari. Aquests són un dels “interessos més grans que hi ha en el comerç electrònic i que el govern té com a obligació de protegir per garantir els consumidors i usuaris que no surtin estafats i que se’ls garanteix els drets en un entorn de tan complexa persecució” comenta Salla. A més a més, l’advocat adverteix que si a la pàgina web es comercialitzen productes, també has de tenir publicada les condicions generals de contractació i totes aquelles garanties que l’usuari o consumidor pot tenir quan compra els seus productes. Així doncs, s’ha de llegir la lletra petita per assegurar la legalitat del projecte.

El futur de l’emprenedoria és digital?
Les ments de les persones estan en continu moviment, així doncs poden aparèixer en qualsevol moment idees innovadores. S’estan creant espais nous, alguns difícils de gestionar i legislar, que comporten un desafiament en l’àmbit jurídic per poder dictar i regularitzar les normes.

Internet s’ha convertit en una oportunitat pels emprenedors, sobretot pels joves que poden aprofitar els seus coneixements d’ús de les noves tecnologies per desenvolupar-los, creant i gestionant les seves fonts d’ingressos. És important però, que la persona que vulgui iniciar un projecte ho faci amb l’objectiu que aquest correspongui a una necessitat de mercat i, si pot ser, a una veritable vocació.

Ja veiem que el perfil d’una persona que vol emprendre un negoci reeixit ha de ser el d’un individu que sigui capaç d’adaptar-se ràpidament als canvis, d’assumir riscos i que tingui molta paciència, i és que gairebé sempre els bons resultats triguen a arribar. L’optimisme és un dels ingredients més necessaris per donar un cop de mà en els moments més durs. Ja que, al principi, molts dels emprenedors acostumen a rendir-se. No obstant això, la il·lusió, la motivació i les ganes de tirar endavant el projecte faran la resta per tal que l’empresa es consolidi i el projecte arribi a bon port.

A més, la crisi econòmica i l’absència de crèdits bancaris, junt amb la poca ajuda del govern, està provocant que Internet es converteixi en una de les millors solucions, ja que a més de quasi no costar moltes despeses, encara li pots treure rendibilitat si coneixes totes les seves opcions.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s